Elk jaar overstappen van energieleverancier, waarom niet?

Je kunt een hoop geld besparen wanneer je elk jaar overstapt van energieleverancier. De meeste maatschappijen hebben namelijk een aantrekkelijke welkomstaanbieding. Dit kan soms wel oplopen tot €250 per jaar, los van het verschil in de tarieven. Het loont dus zeker om je te oriënteren op een eventuele overstap. In Nederland stapt nog steeds maar een klein deel van de bevolking over naar een andere energiemaatschappij. In 2013 was dit ongeveer 14 procent van alle huishoudens.

Hoe komt het dat ik geld bespaar wanneer ik overstap?

Nederland telt ongeveer een 40tal energieaanbieders die proberen klanten binnen te halen. Je kunt je dus voorstellen dat zij erg concurreren met elkaar. Dit doen ze door een eenmalige welkomstkorting weg te geven aan overstappers en door de variabele tarieven te verlagen.

De welkomstkorting is een eenmalige korting die nieuwe klanten aan het einde van hun contractperiode uitgekeerd krijgen. De kortingen kunnen erg verschillen per aanbieder. Door een hogere, eenmalige korting aan te bieden komen energieleveranciers hoog in de prijsvergelijkingssites te staan. Hiermee kunnen zij veel klanten voor zich winnen, maar het effect van een eenmalige korting is alleen het eerste jaar aanwezig. Het is dus slim om elk jaar opnieuw te gaan vergelijken en over te stappen.

Hoe kan ik overstappen naar een andere aanbieder?

Misschien lijkt het lastig of ingewikkeld om over te stappen naar een andere aanbieder, maar in de praktijk is dit helemaal niet zo moeilijk. Er zijn een aantal stappen waar je je aan moet houden:

  • Weet wat je energieverbruik per jaar is, dit kun je op je jaarafrekening terugvinden
  • Zoek een energievergelijkersite en vul daarop je verbruik en postcode in
  • Er wordt een berekening gemaakt en de goedkoopste aanbieders komen bovenaan te staan
  • Wanneer je een keuze hebt gemaakt kun je je gegevens invullen en een overstapdatum kiezen
  • Kijk goed naar de overstapdatum, zorg ervoor dat de ingangsdatum van je nieuwe contract niet binnen je huidige contractperiode valt
  • Wanneer alles volledig ingevuld is gaat de prijsvergelijker aan de slag om jouw nieuwe contract in orde te maken, je ontvangt hier een e-mail over

Dit kun je elk jaar opnieuw herhalen. Wanneer je toch problemen ondervind tijdens de overstap kun je altijd contact opnemen met de klantenservice van de website waar jij je contract afgesloten hebt. Neem altijd contact op met de tussenpersoon en niet direct met de energieleverancier.